socrates

listen.understand.think.create

HOME STORY NEWS TUTORIAL INFO SPYSHOT VIDEO MOVIE-TVs eBOOK FACEBOOK



Terima kasih kerana sudi jugak nak mencuba atau sekadar ingin tahu cara bagaimana nak activate-kan animated wallpaper dalam Windows 7 :D
(kalau nak tahu apa itu 'animated wallpaper rujuk entry ini)
so, straight to the point ok..

1. Pastikan Aero Theme yang paling basic digunakan. caranya ; right click dekat dekstop > personalize
2. Pastikan Windows Base Score korang sekurang-kurangnya 3.0 ke atas. caranya ; Start Menu > Control Panel > Performance Information and Tools
(kalau ada yg belum buat rating untuk Windows 7 aku nasihatkan buat dulu ok)

3. Pastikan 'Aero Peek' & 'Show translucent selection rectangle' diaktifkan. caranya ; Start menu > Control Panel > Performance Information and Tools > Adjust visual effect > select 'Aero Peek' & 'Show tarnslucent selection rectangle'
lihat contoh gambar :
Setelah selesai 3 step di atas, maka Windows 7 anda sudah aktif untuk sebarang animated wallpaper.. mari kita sambung untuk langkah seterusnya..

4. Sila download software activator ; Windows 7 DreamScene Activator 1.1 soc.exe

5. Bila sudah siap download, right click pada software activator berkenaan dan pilih 'Run as administrator', jika toolbox 'User Account Control' keluar click saja YES dan satu lagi toolbox akan keluar (tengok gambah bawah). Click saja 'Enable DreamScene'. Siap.
6. Animated Wallpaper ini hanya sesuai dengan video yg berformat .mpg dan .wmv sahaja.Oleh itu, cari video dalam Folder Video. Click Start Menu > My Computer > Video (sebelah kiri screen) > Sample Video > pilih aje video yang ada dgn right click > Set as Dekstop Background
(tengok gambar)
**maka hasilnya seperti berikut :


ps : Selamat Mencuba.. Jika ada masalah, cakap je ok.. aku akan tolong :D

10 comments:

apsal x jadi ea?pas dah download..file x bleh nak run...

uishh..betul ke..??
nanti aku cek file yg aku upload tu k..
tq sbb inform

@bro sasuke : aku dah try download dr source yg aku bg tu, ok je..
ingat tau, right klik pastu 'run as administrator'
kalau double klik mmg tak boleh..

E 'vero! Mi piace la tua idea. Offerta di mettere una discussione generale.
Condivido pienamente il suo punto di vista. In questo nulla in vi e credo che questa sia un'ottima idea. Pienamente d'accordo con lei.

bagus ko ni sebenarnye ye...

perghh..kira aku selama ni tak bagos la ye..
hahahahaha

aku dh buat..tapi apsal x gerak pun wallpaper..mcm sangkut2 skit..apsal weii..

@nasrullah :
1)format video pastikan .wmv/.mpg sahaja

2)rating windows pastikan 3.0 ke atas

3)try hg ttp suma application yg tgh running kecuali wallpaper tu aje..tgk mcm mana..

4) stakat ni yg aku try suma proccesser intel..ko nye AMD ke..??
takut cepat sgt panas,langsung terus sekat2

ps: wallahua'lam..tu aje kemungkinan yg aku nmpak..huhu

yg #1 dgn #2 aku dh buat awai td..lg pun kalu format vdeo bkn wmv/mpg, memang xdak 'Set as Desktop Background' kat right-click..aku rasa sebab aku punya rate 3.1 sj kot..sbb tu x bleh..apa pun tima kasih..

-banyakkan lg tutorial wei..best..
(2 thumbs up)

RAM bapa..??ade graphic card tak..??
sbb aku try member aku nye 3.2 cun elok ja..
insyaAllah, aku pun tatau byk sgt..
sket2 bleh la..

Link Exchange

Kepada sesiapa yang datang ke Blog ini & ingin meninggalkan jejak, saya alu-alukan niat murni anda. Tinggalkan Link ke Blog anda untuk saya balas kunjungan. Terima Kasih :D

guyo


About this blog

Everything About Knowledge and Skill

Followers

Lenny wonderpet


ShoutMix chat widget

buzz when u care

twit-twit

Facebook Badge

gets my updates

Bookmark and Share

Add to Google Reader or Homepage

Related Posts with Thumbnails
Powered by Blogger.

paste this onto ur page

BannerFans.com

advertisment

owez
aDRiaNa
BannerFans.com
BannerFans.com

oldschoolership

IPGM - bloggers

SUARA GURU MALAYSIA
Ehoza.com - Global Information Community

ehoza squadron