socrates

listen.understand.think.create

HOME STORY NEWS TUTORIAL INFO SPYSHOT VIDEO MOVIE-TVs eBOOK FACEBOOK

Seperti yang diketahui umum, Proton kini akan menggantikan beberapa buah model kereta baru bagi pasaran yang lebih segar untuk rakyat Malaysia. Kalau dulu hanya ura-ura, kini ia nampak semakin menjadi realiti apabila keluar 'spyshot' atau 'sneak pict' model-model berkenaan. Antaranya yang bawah ni, model terbaru yang akan menggantikan Proton Waja yang rekabentuknya dibeli daripada Mitsubishi Lancer GT.



Dan kali ini saya bawakan foto impression yang saya hasilkan melalui aplikasi Adobe Photoshop berdasarkan foto spyshots. Lampu hadapan, saya ambil dari model asal Lancer. Logo Proton & Wing dari model Exora, skirting dari model Persona Elegance. Bahagian belakang pula, skirting yang diubahsuai dari model Persona Elegance, lampu belakang LED (Lancer GT – made in Taiwan). -kredit untuk Paultan.org


Minta sangat proton menjadi lebih kreatif dan inovasi lagi selepas ini. Takkan la nak ikut jejak Naza pulak kan yang hanya beli design sahaja. Teringat aku bila model Gen2 keluar dulu, pihak Proton kata sudah tiba masanya mereka mengikut jejak langkah pembuat jenama kereta di Eropah dengan mengekalkan identiti asli pada setiap pengeluaran kereta akan datang. Tengok saja Satria Neo dan Persona : ciri body part dikekalkan. Tapi semenjak pengeluaran Waja Campro diikuti dengan Saga BLM dan kemudian Exora nampaknya imej tersebut tidak lagi digunakan. Adakah pihak Mitsubishi menjual design ini hanya kerana persepakatan terbaru yang dijalinkan? atau memang model Lancer 2.0 GT ni bermasalah bg pihak Mitsubishi sehingga terpaksa mengeluarkan model terbaru yang dikenali Lancer EX? Yang pastinya, kalau keluar model terbaru Proton ni, maka harga Lancer 2.0 Gt akan dijual jauh lebih murah, dan pembeli tentu saja memilih model dari Mitsubishi ini berbanding Proton. Jadi,macam mana Proton nak untung? huhu Aku hanya mencoret artikel kali ini berdasarkan pembacaan aku dr blog2 lain. Segala kesilapan fakta dan maklumat, aku minta maaf siap2. :D

Mungkin inilah gambaran sebenar bila model tersebut siap nanti,


0 comments:

Link Exchange

Kepada sesiapa yang datang ke Blog ini & ingin meninggalkan jejak, saya alu-alukan niat murni anda. Tinggalkan Link ke Blog anda untuk saya balas kunjungan. Terima Kasih :D

guyo


About this blog

Everything About Knowledge and Skill

Followers

Lenny wonderpet


ShoutMix chat widget

buzz when u care

twit-twit

Facebook Badge

gets my updates

Bookmark and Share

Add to Google Reader or Homepage

Related Posts with Thumbnails
Powered by Blogger.

paste this onto ur page

BannerFans.com

advertisment

owez
aDRiaNa
BannerFans.com
BannerFans.com

oldschoolership

IPGM - bloggers

SUARA GURU MALAYSIA
Ehoza.com - Global Information Community

ehoza squadron